Vad är antroposofi…
LSF 100519
Text T.S
Om man frågar personer med mångårig kontakt med antroposofin, ”Vad är antroposofi?” kan man få många olika svar, här är några exempel: Rudolf Steiner, skolningsväg, helhetssyn på människan, filosofi, levnadssätt, lära om medmänsklighet, att människan är en tregrenad varelse med kropp själ och ande, eller en metod att uppnå andligt skådande.
Svaren är adekvata utifrån de olika människornas upplevelse av antroposofi. Det kan även vara en metod, en kunskapsmetod att utforska människans möjligheter i hela sin vidd.
Resultatet av forskningen kan sen redovisas i form av en verifiering av forskningsresultatet.
För att nå ett resultat kan det vara ett hinder att sätta upp en kunskapsgräns, hit men inte längre kan vi nå, för då upphör möjligheten till verifiering av forskningen. Vi kommer till en punkt där vetandet övergår i tro. Här står vi och kommer inte vidare. Övergången från det kvantitativt mätbara, till det kvalitativt omätbara. Där materia övergår till ande finns i dag inga kända instrument för verifiering av sådan kunskap. Frågan är på vilket sätt kan jag förstå inte bara den materiella världen omkring mig utan även den andliga verklighet som finns i mig och som verkar genom den yttre världen.
Vi kan arbeta med en hypotes om en andlig existens som utgångspunkt, vilket kan bli vårt forskningsobjekt, eller om hypotesen är ämnet subjekt.
Vad finns det då som kan utgöra hypotesen, jo att det egna jaget är av andlig natur. Jaget går inte att mäta eller väga, men det finns det vet varje människa som kan säga jag om sig själv. Genom vårt tänkande som kan var subjektivt eller objektivt så kan vi säga att jag är ett jag är objektivt eftersom ordet jag aldrig kan komma utifrån och mena mig. Att gud finns eller att änglar vakar över oss är subjektivt men att jaget existerar är objektivt, eftersom jaget är av översinnlig art existerar en (andlig) värld eller en värld där fenomen som ordet jag existerar.
Val och frihet är några egenskaper som jaget bär i sig. Det (jag medvetandet) finns inte hos djuren vilka är ofria i sitt vara. De är överlämnade till begär och drifter vilka de ej kan styra över.
Kan jaget verka och leva utan den fysiska kroppen som bärare, och i så fall hur?
I antroposofiska ledsatser heter det ”1. Antroposofi är en kunskapsväg som vill leda det andliga i människans väsen till det andliga i världsaltet. Den (kunskapsvägen) uppträder i människan som hjärte- och känslobehov. Den måste finna sitt berättigande genom att kunna tillfredsställa detta behov. Endast den som i antroposofin finner vad han av hjärtat söker kan ge den sitt erkännande. Därför kan bara de människor vara antroposofer som upplever vissa frågor om världen och människans väsen så livsnödvändiga som man upplever hunger och törst”
Inga kommentarer än.